Čapkova 12
140 00 Praha 4

SIMULÁTOR PRO STROJVEDOUCÍ

Společnost CityRail Academy, a.s. poskytuje svým zákazníkům a jejich zaměstnancům odborná školení na profesionálním simulátoru pro strojvedoucí.

Lektoři simulátoru jsou strojvedoucími s dlouholetou praxí a mají zkušenosti s nejrůznějšími provozními situacemi včetně jízdy s aktivním ETCS. Tím zajišťujeme profesionální přístup jak k průběhu školení, tak k jeho vyhodnocení.

Hlavní výhody tohoto simulátoru:

  • Mobilní verze
  • Variabilita nastavení zabezpečovačů a radiostanic
  • Reálné prostředí tratí
  • Vozidlo založené na platformě Vectron
  • Možnost simulace mnoha mimořádností
  • Dokonalé grafické prostředí

TRATĚ

Česká republika

Polsko

Rakousko

Německo, od 5/2025

ZABEZPEČOVAČE

ETCS 3.4.0, BL3 MR1

Mirel VZ1 V04

LS06

PZB/LZB

SHP

RADIOSTANICE

Mesa23

Lena5

V067 T-CZ

V079 T-CZ

Výcvik standardně probíhá na základě předchozí objednávky zákazníka, a to včetně rozsahu. Cílem je aby simulátor byl přínosem, proto potřebujeme před samotným zahájením se zákazníkem spolupracovat. Bude nás zajímat, kde zaměstnanci chybují, nebo jakým směrem máme výcvik zaměřit. Pokud toto proběhne, můžeme si být jistí, že strojvedoucí ocení věci, se kterými se v praxi nesetkali a budou simulátor vnímat pozitivně.

Máme též připravené scénáře jejichž popis dodáme před zahájením školení zákazníkovi a z nichž si může vybrat. Scénáře máme k dispozici s nejrůznějšími situacemi vhodnými pro jízdu na simulátoru. Tyto situace jsou voleny tak, aby byly pro strojvedoucí přínosem. Jedná se tedy o neobvyklé a mimořádné situace.

Běžná lekce trvá 75min, poté si lektor připravuje další lekci. Z tohoto důvodu jsou bloky po 90minutách. Po dohodě se zákazníkem dokážeme připravit i individuální rozsah, toto je třeba ale předem předjednat. Simulátor lze objednat na celý den nebo v případě veřejně vypsaných termínů třeba jen pro jednoho zaměstnance. Zaměstnanci chodí na lekce ve stanovený čas, není vhodné aby chodili hromadně, tím že simulátor bude pravděpodobně v jedné místnosti, docházelo by k vzájemnému vyrušování. ODKAZ NA KALENDÁŘ S TERMÍNY

Pokud budete chtít ETCS - výcvik ETCS je pro 4 osoby na 8h. Všichni budou přítomni najednou a během dne se na simulátoru všichni vystřídají tak, aby mohli vidět situace jak z pohledu diváka a mohli jsme věnovat všem okolnostem dopravní situace a také z pozice strojvedoucího.

Prostředí je zpracované typově podle velmi rozšířené lokomotivy SIEMENS Vectron, sw verze D, avšak vzhledem k prostorovým možnostem, bylo nutné učinit při návrhu ovládacího pultu pár změn, které ale ovšem nijak nesnižují pocit z jízdy nebo kvalitu výcviku.

Ovládací část s DMI a CCD je provedena dvěma dotykovými displeji a stejně tak radiostanice. Díky zpracování radiostanice v grafické podobě, můžeme její vzhled a rozložení měnit s ohledem na zaměření výcviku.

V prostředí lokomotivy lze prostřednictvím lektora nebo předem připravených událostí simulovat nejrůznější poruchy od výpadku napětí až po poruchy samotného vozidla a ovlivnění pozornosti strojvedoucího.

Simulátor obsahuje reálné tratě včetně simulace zabezpečovačů. Tento má zabudovaný zabezpečovací systém ETCS verze 3.4.0, BL3 MR1 který věrně kopíruje reálné zařízení na vozidle. Díky variabilitě ovládacího softwaru simulátoru můžeme dynamicky měnit průběh simulace a aktivně vstupovat do vzniklých dopravních situací.

Během simulace může lektor navodit mnoho neobvyklých stavů ETCS, např. přechod do módu nedovoleného projetí z mnoha různých důvodů, jízda kolem neobsluhovaného návěstidla, jízda na autobloku za vlakem, jízdy na PN, využívání speciálních funkcionalit systému ETCS jako např. přechod do oblasti výluky a návrat z výluky, omezení rychlosti, poruchy přejezdů.

Díky vysoké míře věrohodnosti při simulaci tohoto evropského zabezpečovače prošel simulátor procesem zhodnocení zástupci Odboru zabezpečovací techniky Správy železnic, s.o. a byl prohlášen jako zařízení, které lze v plném rozsahu využít k jízdnímu výcviku strojvedoucích pro jízdu pod dohledem ETCS dle ustanovení Pokynu provozovatel dráhy 1/2022 na síti Správy železnic, což přináší zásadní úspory na straně zákazníků při výcviku strojvedoucích na ETCS.

Virtuální prostředí, ve kterém se strojvedoucí pohybuje je zpracováno dle reality a velmi přesně ji kopíruje. Jedná se o tratě, které byly v době realizace v simulátoru napodobeny dle reálných parametrů. Pohybem v reálném světě dodáváme při lekcích věrohodnosti. Zpracované prostředí odpovídá jednotlivým státům, jejich provozovatelům infrastruktury, a to včetně prvků infrastruktury, návěstí, návěstidel a dalších zařízení typických pro danou infrastrukturu. Pro jízdu na území ČR máme zpracované tratě řízení předpisy SŽ D1 a SŽ D3. Stejně tak mapy obsahují reálné stavby a objekty pro dokonalejší napodobení a věrohodnost prostředí.

Díky lektorské aplikaci může lektor nejen kontrolovat průběh lekce ale také do ní aktivně vstupovat s událostmi, které může v čase měnit. Díky tomu můžeme připravit „nekonečně mnoho“ různých jízd a scénářů pro zdokonalení reakcí a chování strojvedoucích. Např. dopravní situace s ručními návěstmi, objekty v prostoru kolejí a jejich reakce na dávání návěsti pozor, poruchy infrastruktury a její omezení provozuschopnosti. Vývoj a expanze prostředí ale nekončí, stále spolupracujeme na rozšíření portfolia tratí a infrastruktur pro co možná nejširší záběr našich zákazníků a současně držíme krok s novelizacemi národních návěstních předpisů.

V rámci simulace lze měnit nejen události, ale i denní dobu, počasí, adhezi ale také může lektor ovládat automatické vlaky, které se po tratích pohybují. Tato interakce může poskytnout další možnosti pro zpestření lekcí na simulátoru. Tímto si strojvedoucí může vyzkoušet podmínky jízdy např. podle rozhledových poměrů za zhoršené viditelnosti, jízdu při zhoršených povětrnostních podmínkách a mnoho dalšího.


Díky mobilnímu provedení simulátor přivezeme k zákazníkovi nebo školení provádíme v Praze v našich učebnách. Příprava i demontáž simulátoru zabere přibližně jednu hodinu. K přípravě a demontáži potřebujeme vaši pomoc, vlastní obsluhu simulátoru pak už obstará pouze náš lektor. Na místo školení jezdí jen lektor, avšak vzhledem k rozměrům a hmotnosti je třeba výpomoc.

Pro instalaci simulátoru je nutný přívod el. energie 230 V a stabilní stůl s nosností alespoň 120 kg s přibližnými rozměry dle obrázku. Přesné podmínky instalace je nutné domluvit ještě před realizací školení, veškeré ostatní vybavení je naše vlastní.